top of page

Matkailuautolla lofooteille

Tässä postauksessa on paljon kuvia ja fiiliksiä meidän viime kesän reissulta Lofooteilta.

Matkustimme siis heinäkuussa 2014 ensin suunnitellusti Kuopioon sukuloimaan, josta sitten vuokrasimme perheellemme matkailuauton viikoksi ja jolla köröttelimme Pohjois-Norjaan.

Kuopiosta Lofooteille ja takaisin kilometrejä kertyi noin 2200 km, joten voitte uskoa että siinä sai istua autossa :) Yhdellä istumalla ajellen Kuopiosta Lofooteille matka-aikaa kertyy noin 14h. Saimme auton iltapäivällä ja ajelimme ensimmäisenä iltana Haaparantaan ja vietimme yön leirintäalueella Suomen puolella. Aamulla aikaisin jatkoimme matkaa ja ajoimme Kirunan kautta Narvikiin, jossa olimme leirintäalueella seuravan yön.

Kun aamulla heräsimme, lähdimme aamiaisen jälkeen porukalla kaloja narraamaan. Seisoimme kallioilla ja minä pälyilin ulapalle muiden keskittyessä vieheisiin ja kaloihin. Yhtäkkiä näin delfiiniparven. Mulla on joku syvempi kiintymys valaisiin, mutta villi delfiiniparvi sai minutkin haukkomaan henkeäni. Kukaan ei saanut kalaa sillä kertaa, mutta me nähtiin delfiinejä heti aamutuimaan! Myöhemmin kuulin, ettei sitä tapahdu ainakaan liian usein.

Samana päivänä jatkoimme matkaa Lofooteille ja maisemat alkoi käydä yhä jylhemiksi ja kauniimmiksi. Illalla pysähdyimme matkalle sattuneen joen varteen, jotta pojat saivat kalastaa. Siellä menikin koko ilta ja Joona sai elämänsä ensimmäisen villin lohen. Sattumalta rupesin puhumaan yhden paikallisen miehen kanssa ja hän kertoi omistavansa maat, joilla kalastelimme. Hänpä sitten kutsui meidät hänen tontilleen vuonon juurelle yöksi, jossa saimme nauttia omasta rauhasta. Otimme kutsun kiitollisina vastaan. Kun aamulla heräsimme, piipahdimme hänen luonaan ja hän esitteli meille kotiaan. Kiitokseksi veimme pari tölkkiä suomalaista Karhu-olutta, jota sattui olemaan lavallinen peräkontissa. Toivottavasti Norjan-poika tykkäsi, me ainakin nautittiin :)

Meillä oli tsägällä mielettömät kelit koko reissun. Asteita oli monena päivänä yli 20 ja aurinko paistoi. Hyvällä tuurilla tapasimme pelipaikoilla myös kavereitamme ja vietimme yhden yön porukalla samalla leirintäalueella. Nautimme suomalaista juomaa ja paistelimme illalliseksi itsepyydettyä turskaa. Oli kyllä mukavaa. Aamulla heräsimme mahtavissa maisemissa ja aamupicnic viltillä oli elämys. Siinä kelpasi hampaitakin harjata, kun oli maisemat kohdillaan .)

Koska muksut(kin) rakastaa trekkailua, suuntasimme seuraavaksi viettämään patikkapäivää. Helpon reitin luona ei ollut autolle tilaa, joten lähettiin aika tiukalle reitille mukeloidemme kanssa :). Onneksi hankalia reittejä ja vuorikiipeilyä oli treenattu edellisenä kesänä Skotlannissa, joten ajateltiin että kyllä he selviävät. Ja hienosti se menikin. Ylhäällä vuorien välissä meitä odotti iso lampi ilman ristin sielua. Kaikilla oli kauhean kuuma, joten nappasimme vaatteet kalliolle ja menimme porukalla uimaan. Se oli ihanaa! Teimme vielä lounaan kalliolla, jonka jälkeen lähdimme patikoimaan alas.

Toiseksi viimeisenä päivänä kelit eivät olleet enää yhtä hyvät kuin aiemmin ja pääsimme myös kalastelemaan vesisateessa. Reissu oli kyllä mielettömän kiva ja helppo kokemus myös diabeteksen kannalta. Koska jääkaappi kulki kokoajan mukana ilmastoidussa autossa, ei eteen tullut minkäänlaisia pulmatilanteita. Varainskat oli kokoajan kylmässä ja käyttöinskat kulki mukana. Hienosti meni ja voin suositella, että on helppo tapa diabeetikkoperheille reissata :)

Loma meni mielettömän kauniissa maisemissa. Lopulta rykäisimme loppumatkan yhdeltä istumalta Narvikista Iisalmeen, jossa oli pakko nukahtaa loppuyöksi tienvarteen ja jatkaa loppumatka Kuopioon heti aamusta. Yksinkertaisinta nuo pitkät matkat on tehdä istahtamalla autoon ja päättämällä, että nyt ajetaan 12 h ja sitten ollaankin jo melkein perillä. Lasten kanssa matkailuautossa matkustaminen oli siinä mielessä myös kivempaa, että lapset oli turvavöissä käytännössä keittiönpöydän ääressä, jolloin minä pystyin tarjoilemaan ruokaa jääkaapista pitkin matkaa sekä pelailemaan ja piirtelemään muksujen kanssa. Miellyttävämpi tapa reissata siis myös heille.

Suosittelen kohdetta, mutta kun lähtee, niin kannattaa olla reissussa ainakin 10 päivää ;)